fredag 15 april 2011

Syrligt rågbröd

Ja, jag vet, det har blivit lite väl mycket brödbakande. Men snart ska jag ut på landet igen och då blir det till att baka sötsaker! Det här brödet improviserade jag ihop mest för att jag har blivit van vid att äta hembakat surdegsbröd till frukost och det gamla var slut. Det blev gott, tack och lov. Smakar lite som "rallarhalvor", ni vet sådär syrligt och mustigt av råg. Jag gick bananas och bakade ett gigantbröd, men man kan ju baka ut det i vilken form som helst såklart. 

Till 1 stort bröd

2 dl rågsurdeg (min var ganska lös i konsistensen. Om den är tjock, tillsätt mer vatten i receptet)
2 dl vetesurdeg
3 dl vatten
1-2 msk  ljus sirap
5 dl fint rågmjöl
5 dl vetemjöl special med fullkorn
1 ½ msk salt

Blanda alla ingredienser utom salt och arbeta i 5 min i maskin. Tillsätt salt och arbeta 5 min till. Täck med bakduk och låt jäsa ca 6 timmar i rumstemperatur. Slå upp på ett mjölat bakbord och vik degen från alla sidor, som ett kuvert. Lägg på en plåt med bakplåtspapper, forma i valfri form, pudra på mjöl och låt jäsa i ca 2 timmar. Sätt ugnen på 275 grader. Ställ in plåten med brödet och sänk till 225. Grädda i ca 20 min.

Bild kommer senare när jag har lyckats ladda min kamera!

Nu måste ni lyssna på en jättebra låt: Amen omen - Ben Harper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar