tisdag 12 april 2011

Banoffee cupcakes

Det här receptet ploppade upp i mitt huvud en natt när jag låg och inte kunde sova. Jag har längtat i ungefär en vecka på att få testa det, och idag när jag var ledig kunde jag äntligen göra det! Ett stort tack till min syster som var "dulce de leche-vakt" hemma hos sig igår kväll. Vår spis här hemma är nämligen trasig så jag kunde inte koka den kondenserade mjölken själv. Pappa säger att när jag flyttade in och började baka hela dagarna var det droppen för spis-stackarn. Det där är ju diskuterbart. Hur som haver vågar jag påstå att dessa cupcakes är bland det godaste jag skapat.

Till er som inte fattar grejen - "vadå Banoffee?" - det är en ordlek på "banana" och "toffee". Det finns för övrigt en paj med samma namn som är himmelsk.


Till ca 18 normalstora cupcakes

Muffins
1 äggula
2 ägg
1 dl socker
100 g smör
½ dl mjölk
½ dl naturell mild yoghurt
3 dl mjöl
2 mixade mogna bananer
1 nypa salt
2 tsk bakpulver

Dulce de leche
1 burk kondenserad mjölk

Cream cheese-topping
 200 g cream cheese
50 g rumstempererat smör
½ dl florsocker

Muffins

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker med elvisp till en fluffig smet. Häll ner resten av ingredienserna. Det är bra att använda en elvisp till muffins istället för att röra ihop för hand, eftersom man får en extra fluffig smet då. Klicka i smeten i muffinsformar och grädda i ca 15 min. 




Dulce de leche
Koka burken (oöppnad!) i en kastrull stor nog att kunna täcka den med vatten i ca 3-3½ timmar. Det är jätteviktigt att vattnet täcker burken hela tiden, annars kan den explodera. Ett tips är att koka två när du ändå håller på. Du kan spara den andra i oändlighet, till nästa cupcakesats eller tills du får sockersuget från helvetet och öppnar burken och glufsar i dig allt. It's your choice. 

 

 När ni ska montera ihop cupcakesen skär ni ut en kon ur muffinsen och smetar på ungefär en matsked dulce de leche. Lägg på locket igen och smeta på lite topping.
 

Skiva på några bananer så blir det fint och gott (och nyttigt kan man ju intala sig).

 Medan jag bakade dessa ekade Hollaback girl - Gwen Stefani i högtalarna. För er som inte ser kopplingen säger jag bara: "This shit is bananas, B-A-N-A-N-A-S".

Det här får bli mitt bidrag till Månadens Sötsak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar