söndag 10 april 2011

Surdegsbaguette

Igår snodde jag ihop en baguettedeg med bara surdeg som jäsmedel. De blev bra, pappa sa att det var det bästa surdegsbrödet hittills. Kanske för att det är riddarbageriets recept och han är lite av ett fan av deras bröd.

Men som alltid finns det en del saker man kunde ha gjort bättre. Till exempel är det väldigt viktigt att surdegen är pigg och glad när man inte använder jäst. Min surdeg hade gott kunnat stå framme ett dygn till för att "vakna till" ordentligt innan den åkte ner i degen. Men har man bråttom så har man. De blev som sagt goda ändå, lite platta och osnygga bara.

I Frankrike måste minst en fjärdedel av degen jäsa i 12 timmar för att det ska få kallas baguette.

Till 4 baguetter

4 dl vatten
3 dl vetesurdeg
1 liter vetemjöl special (jag hade vetemjöl special med fullkorn)
½ msk sirap
1 ½ msk salt

Blanda alla ingredienser utom saltet och knåda i ca 7 min (eller arbeta i maskin 5 min). Häll på saltet och arbeta i ytterligare 8 min. Låt degen vila i 2 timmar. Häll upp på ett mjölat bakbord och dela degen i 4 delar. Forma till avlånga baguetter och lägg på en mjölad bakhandduk med skarven uppåt. Vecka handduken så att baguetterna ligger i "dalarna". Täck med en till handduk och låt jäsa i 10-15 timmar. Mina jäste i 14. Sätt ugnen på 250 grader och flytta över bröden till ett bakplåtspapper. Lägg dem med skarven nedåt. Gör några snitt på diagonalen. Grädda i ca 20-30 min med några isbitar på den nedersta plåten.

 Det är fint väder ute idag, därav en vårig låt!

Skinny boy - Isak Strand

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar