onsdag 6 april 2011

Aprikos- och russinbröd

Sedan jag flyttade in hos pappa har jag fått ändra inriktning på min bakning lite grann, från sötsaker till surdegsbröd (han tycker nämligen inte om bakverk så mycket). Men jag är lika nöjd för det, bakning som bakning liksom. Sedan gör det ju lite att jag ser fram emot att komma ut på landet och baka söta saker med min Kitchen Aid extra mycket. Så idag tänkte jag baka ett aprikos- och russinbröd. Jag inspirerades lite av ett recept från Pain de Martin, som är en jätterolig blogg om brödbakning för de som har missat den. 

 Jag vet, förlåt, man ska använda ekologiska osvavlade aprikoser. Men jag hade de här konventionella hemma sedan ett tidigare bak och pappa vägrar äta upp dem. Så de åkte ner i bröddegen istället.

Såhär ser degen ut när den är klar. Den ska jäsa över natten egentligen, men jag blandade till den runt 12 idag och tänkte baka ut den senare ikväll när jag kommer hem från jobbet. Då har den fått jäsa i drygt 9 timmar. 


Till ett stort eller två små bröd
3 gram färsk jäst
3 dl kallt + ½ dl kokande vatten
1 dl rågsurdeg
5 dl vetemjöl special med fullkorn
1 dl rågmjöl
1 dl hackade torkade aprikoser
½ dl russin
1 ½ tsk salt

Smula ner jästen och lös upp den i det kalla vattnet. Häll över det kokande vattnet på aprikoserna och russinen. Mixa till en slät smet. Blanda alla ingredienser med jästen och häll på fruktsmeten. Täck med plastfolie och ställ att jäsa 8-12 timmar i rumstemperatur.

Ni får se resultatet imorgon!

Midnight Rider - The Allman Brothers Band

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar