lördag 9 april 2011

Knäckebröd

Igår bakade jag även knäckebröd. Första gången för mig faktiskt, men det blev riktigt bra. Men å andra sidan är knäckebröd bland det lättaste brödet man kan baka också. Jag gjorde en variant utan surdeg, eftersom den är kvar inne i stan. Fullt så nördig är jag inte än att jag tar med mig surdegen på bussen. Det känns lite att overdo it.

Jag bakade enligt Leilas recept, det funkade finfint!
Till ca 4 plåtar knäckebröd
5 dl mjölk
0,5 msk honung
0.5 msk ljus sirap
1 tsk salt
1 tsk fänkålsfrön
1 tsk hel kummin
10 g färsk jäst
2 dl vetemjöl
3 dl fint rågmjöl
7 dl grahamsmjöl

ev. 1 uppvispat ägg att pensla med 

Värm upp mjölken tillsammans med honungen och sirapen. Smula ner jästen i en skål och lös upp med vätskan. Häll i de andra ingredienserna och arbeta till en smidig deg. Täck med bakhandduk och låt jäsa en timma. Kavla ut och forma till valfri form (jag täckte plåten och skar sedan ut bröd i "dipp-vänliga" former). 

Om du vill kan du pensla med ägg (det blir jättefint!) och strö över valfri smaksättning. Några exempel är torkad timjan, sesamfrön, havssalt och svartpeppar etc etc. 

Grädda i 225-250 grader i ca 3 minuter. Ta ut och vänd på bröden och grädda någon minut till. Låt svalna på galler. 

Jag serverade dessa med en hemgjord aioli och en mojo rojo. Väldigt gott!

Dessa fina små saker åts ju upp igår, så då tänkte jag bjuda på en passande fredagsmyslåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar