torsdag 7 april 2011

Resultat av aprikos- och russinbrödet

Såhär såg bröden ut när de var klara. Det smakade väldigt gott faktiskt. Jag gillar inte fruktbitar i bröd så det här brödet fick en bra sötma och smak från frukten utan att man känner av bitar. Me like!


När degen hade jäst klart slog jag upp den på ett väl mjölat bakbord. Sedan visade det sig att degen var för lös för att hantera, så den åkte tillbaka ner i skålen och så rörde jag ner ungefär 1 dl vetemjöl special till. Då blev den bra! Sedan formade jag degen till avlånga bröd (men formen får man ju välja själv såklart) och lät dem jäsa på ett bakplåtspapper i ca 45 min. Medan de jäste värmde jag upp ugnen till ca 275 grader med två plåtar i. När de jäst klart gled jag bara in bakplåtspappret på den översta plåten, och kastade in några isbitar på den nedersta. Sänk värmen till 200 grader efter 10 min och grädda därefter 10 min till (om du gör två små bröd; vid ett stort kan det behöva gräddas längre). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar