fredag 8 april 2011

Storbak på landet

 Idag och igår har jag bakat för fullt här ute på landet. Mamma skulle ha en liten get-together och ville ha hjälp med drinktilltugg/förrätt och efterrätt. Fantasin fick flöda fritt! Det första jag kom att tänka på var att jag äntligen fick tillfälle att testa receptet på empanadas som jag plockade på mig när jag var i Spanien och pluggade. 
 
Det är en pirogliknande sak, fast vanligast i Spanien är att de bakas ut i långpanna och säljs i skurna bitar på bagerier. När jag bodde där åt jag empanadas i pirogform hela tiden. Det är ett jättebra mellanmål (eller lunch, för de är ganska mättande). Igår gjorde jag empanadas de bonito, en lokal fyllning från Salamanca-området där jag bodde.

Empanadas i genomskärning
Empanadas de bonito, en långpanna eller ca 30 små piroger

2 dl öl
1 ½ dl olivolja
en nypa salt
knappt 1 liter vetemjöl
1 msk paprikapulver

Bonito-fyllning
1 burk tonfisk i olja
1 burk tomato frito (finns i välsorterade butiker, dock inte i min så jag gjorde egen, se recept nedan)
1 liten finhackad lök
2 hårdkokta finhackade ägg

Blanda ihop ingredienserna till en smidig deg, lättast är att arbeta den i en bakmaskin. Blanda ihop fyllningen medan den knådas. Kavla ut degen på ett mjölat bakbord.

Om du vill göra i en långpanna: 
Dela upp degen i två delar och kavla ut. Klä botten och kanterna på en långpanna med den första delen. Häll på fyllningen och lägg på den andra utkavlade delen. Nagga lite med en gaffel. Grädda i 200 grader i ca 20 min.

För små piroger:
Kavla ut degen och stansa ut cirklar i lvalfri storlek (pirogerna blir precis hälften så stora som cirklarna). Häll på en liten klick fyllning och vik ihop. Tryck ihop kanterna med en gaffel så att inte fyllningen rinner ut. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och grädda i 200 grader i ca 15 min.

Tips! Pensla ytan med lite uppvispat ägg för att få en blank yta.

Hemgjord tomato frito
en burk passerade tomater
½ dl rårörsocker (knappt)
en finhackad lök

Blanda ihop ingredienserna och sjud i några minuter på medelvärme. Mixa med en stavmixer. Klart!

Till dessa spanska munsbitar är det väl passande med lite musik på spanska?
Chan Chan - Buena Vista Social Club

Mer recept från igår kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar