tisdag 5 april 2011

Mormors 85-årskalas

I helgen har det blivit mycket bakande (med Kitchen Aiden!). Jag har har varit ute på landet och gjort bland annat en tårta till mormor som fyller 85 år idag. Hon ville ha en "Noisette"-tårta, men då jag försökte få tag på något recept på nätet kom det upp, ja, nada. Så vad göra? Jag frågade lite vilka smaker det var i tårtan och kom fram till att jag hade ett liknande recept redan, och sedan dekorerade jag den bara som en "Noisette".


 När jag skulle göra bottnarna stötte jag på lite problem. Jag tänkte att jag var jättesmart som använde min tårtform för att få lika stora bottnar.
 

 Jag var mindre smart när jag glömde grädda den första bottnen med ringen på. Den flöt ju ut som en pösmunk i ugnen. Ni kan se skillnaden nedan. Men! Det tacksamma med att göra tårtor är att det syns ju inte! Bring it on, säger tårtan ungefär. Man kan faktiskt fucka upp tårtbottnar lite hur som helst, för sedan när man sätter ihop det och smetar på lite god fyllning kommer ingen att märka det ändå. Jag kan säga att en av tre bottnar var hela i det här tårtbaket. Så tappa inte modet om de går sönder!

 Jag älskar att vispa grädde i min Kitchen Aid. Kanske för att jag slipper utföra det svettiga vispandet själv, kanske för att det är så obeskrivligt vackert att se den där ballongvispen arbeta.

 En trasig tårta är en god tårta.


En fin tårta är också en god tårta.

Tårtbotten
500 g mandelmassa
200 g rumstempererat smör
1 ägg
6 äggulor 
3 g bakpulver (ca 2 tsk skulle jag tro)

Hasselvaniljgrädde
100 g grovhackade rostade hasselnötter
75 g vaniljkräm (ca 1 ½ - 2 dl)
4 dl grädde

Dekoration
ca 250 g marsipan
1 ½ dl vispgrädde
1 påse flagad mandel
kakao
florsocker

Blanda ihop mandelmassa och smör (det går lättare om man river mandelmassan), och tillsätt äggen portionsvis tillsammans med bakpulvret. Häll upp på bakplåtspapper med tårtring runt (som bilden) eller grädda i en form med ca 24 cm i diameter i 200 grader ungefär 10 minuter eller tills den fått lagom med färg och är stabil i konsistensen. Låt svalna. 

Mixa vaniljkrämen och hasselnötterna till en slät kräm, och blanda med den vispade grädden. Varva botten och fyllning och avsluta med att smeta vispgrädde runtom tårtan (så att mandeln fäster). Jag skar ut en rand i ett smörpapper som jag siktade varannan florsocker och kakao i för att få ränderna på tårtan, men det är ju valfritt hur man dekorerar. 

Den här klassiska (?) tårtan var väldigt söt, ungefär som Paul McCartney var back in the days, så vad är inte mer passande än Ain't she sweet - The Beatles?

1 kommentar:

  1. svar: kul att du ville vara med i dagens blogg en vinnare är nu utsedd gå in och se om de var du:) om de inte var de så passa på att anmäla dig till morgondagens tävling och ha en chans till:)
    Ett tips är att lägga till mig på bloglovin eller bloggkeen så ser du direkt när det kommer upp nya tävlingar:)
    kram

    SvaraRadera