onsdag 20 april 2011

Kanelbullar

Idag blev det bullbak! Kanelbullar hör ju till de svenska klassikerna, och de flesta har förmodligen testat göra dem någon gång. Jag bakade ut degen till två längder och ca 20 bullar. 

Till ca 50 bullar

50 g färsk jäst
5 dl mjölk
150 g smör
1 msk mald eller stött kardemumma
½ tsk salt
1- 1½ dl socker
1 ägg
ca 1,5 liter vetemjöl

Fyllning:
100 g smör
kanel
1 dl socker
500 g riven mandelmassa

Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret och häll på mjölken. Värm upp till 37 grader, häll på jästen och rör om tills den lösts upp. Häll på resten av ingredienserna och arbeta i ca 3 min i maskin. Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek (ca 1 -2 timmar beroende på rumstemperaturen). Baka ut till bullar, kransar, längder eller vad du känner för att göra. Möjligheterna med en vetebrödsdeg är ju oändliga! Värm ugnen till 200 grader för kransar/längder och 250 grader för bullar. Låt jäsa ca 30 minuter. Pensla med ägg och ströa på pärlsocker. 

Några tips att tänka på: 
Stirra er inte blinda på mängden mjöl. När degen släpper från kanterna av bunken har den fått nog. 

Många tycker att det är dödsviktigt att ha standardmjölk (alltså röd mjölk) när man bakar. Skitsnack säger jag, och använder lättmjölk rakt igenom. Med tanke på hur mycket smör man har i degen och i fyllningen blir det ju knappast brist på fett.

Det här med att ha ägg eller inte i en vetebrödsdeg är intressant. Jag brukar vanligtvis inte ha i det, men tänkte testa nu för att se om det blev någon skillnad. Degen blev kanske lite mer elastisk och lättarbetad vid utbakningen. Så har ni ett ägg som ligger hemma och skramlar så kan ni ju lika gärna slänga ner det i degen. Men det står inte och faller vid det.  

 Kavla ut och bre på smörblandningen och riv mandelmassan över. Pudra på mer kanel om ni som jag tycker att kanelbullar ska smaka mycket.
 

Rulla ihop och klipp längderna och lägg varannan åt höger, varannan åt vänster.

När jag gör bullar brukar jag vika degen, kavla ut den igen och sedan tvinna längderna och snurra runt fingret. Då får man såna här lite halvslarviga "nystan". Annars kan man rulla ihop degen och skära i skivor om man är traditionell av sig.

Det är alltid trevligt att få något hembakat i present! Mer spontangåvor till folket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar