onsdag 6 april 2011

Brownies

På begäran ska jag nu lämna ut mitt recept på brownies. Och nej, du behöver inget annat recept än det här. Så perfekt är det. Nu händer det sig så att jag faktiskt bakade dessa godbitar för ett par dagar sedan, och kan därför bjuda på lite fina bilder också. Varning för plötsligt sötsug!

 

 Det är viktigt att använda bra choklad i saker där choklad är grundpelaren. Som i brownies till exempel. Jag använder aldrig blockchoklad annat än till dekoration. It just ain't the same. Mjölkchokladen på bilden är Fazers blå chokladkaka. Den är god. Den mörka är choklad från Odense. Och ja, det är en bakchoklad, men den är ändå bättre än blockchoklad.
 
 Fördelen med det här browniereceptet är att det blir så lite disk! Allt du behöver förutom formen är en skärbräda, kniv, slickepott och kastrull. Jag brukar ha valnötter i mina brownies, men det är ju en smaksak. Tycker man inte om nötter blir de goda ändå, jag lovar.
 

Det många gör fel när de gör brownies är att de tar fram elvispen eller liknande. Stopp! Till och med jag får slitas från min Kitchen Aid för ett tag. När du vispar browniesmet (eller kladdkaka för den delen) med elvisp så blir den luftig. Vi vill ha den så kompakt det bara går. För när den är kompakt, ja, då blir det bra kladd i den också. Det räcker med att röra om smeten med en slickepott till exempel.

Perfektare brownie än såhär blir det inte. Skär upp i så stora rutor ni vill. Jag gillar att skära dem små, för då kan man äta fler.

Till en form, ca 20 st

160 g smör
100 g mjölkchoklad
200 g ren mörk choklad
½ dl kakao
160 g farinsocker
100 g strösocker
1 1/2 tsk ekologiskt vaniljpulver (finns i välsorterade butiker)
ca 1 - 1 ½ tsk salt (det är gott med mycket salt i brownies, det tar fram chokladsmaken)
170 - 200 g mjöl
2 tsk bakpulver
4 ägg
50 g grovhackade valnötter

 Hacka chokladen i grova bitar. Smält smöret i en kastrull och ta av värmen. Häll ner halva av den mörka chokladen och spara resten samt allt av mjölkchokladen. Låt smälta. Rör ner resten av ingredienserna med chokladen som är över och tillsätt äggen ett i taget. Var noga med att inte röra ner chokladbitarna om smeten är varm. Då smälter dem och du får inte de härliga bitarna i kakorna sedan. Häll i valnötterna sist. Lägg bakplåtspapper i en ugnsform med måtten 20x30 cm och häll ner smeten. Grädda i 175 grader i 20 minuter. Om kakan är lite dallrig i mitten när du tar ut den, täck den med aluminiumfolie och låt den eftergräddas tills den svalnat. Då får du en perfekt kladdighet. 

Här kommer en låt som beskriver känslan man får när man sätter tänderna i en sådan här goding. Att artistens namn råkar likna själva bakverkets kan jag inte säga något om. 

2 kommentarer:

  1. Awesome som man skulle sagt i browniens hemland!

    SvaraRadera
  2. svar: kul att du ville vara med i dagens blogg en vinnare är nu utsedd gå in och se om de var du:) om de inte var de så passa på att anmäla dig till morgondagens tävling och ha en chans till:)
    Ett tips är att lägga till mig på bloglovin eller bloggkeen så ser du direkt när det kommer upp nya tävlingar:)
    kram

    SvaraRadera