söndag 17 april 2011

Hallonfyllda gott-samvete-kakor

akNu är jag ute på landet igen, men när jag kom hit och sa att "nu ska jag baka!" möttes jag av besvärade miner. "Nej, nej, baka inte mer, vi blir ju tjocka!" Vilken tacksamhet.

Så utan en längre förklaring blev det "nyttiga" kakor idag. Anledningen till att det är så många ingredienser är för att jag egentligen bara slängde ner vad som fanns hemma.

 

 En sak jag har funderat över: det finns så sjukt många olika "nyttiga" bars ute i butikerna! Det finns måltidsersättare, flapjacks, chokladindränkta så kallade kalorisnåla bars, med och utan nötter, bär, yoghurttäcke. Men de har alla en sak gemensamt; de smakar oftast skit och är inte ett dugg nyttiga. Så varför inte göra dessa att ha i kylen, lägga i en liten burk och ta med som mellanmål? Skippa chokladen och minska på florsockret så blir de garanterat nyttiga.

 Jag vet, de ser inte särskilt nyttiga ut, men det är det som är det fiffiga! Kika i receptet så får ni se.

Till ca 24 st

Kakbas
2 äggvitor
2 dl cashewnötter
1 ½ dl torkade ekologiska aprikoser
1 dl havregryn
1 dl linfrön
½ dl grahamsmjöl
½ dl kesella

Hallonfyllning
2 dl tinade hallon
1 msk honung

Cream cheese-täcke
100 g lätt philadelphia
1 ägg
½ dl florsocker

50 g mörk choklad (70%)

Sätt ugnen på 175 grader. Finhacka cashewnötterna och aprikoserna och blanda med resten av ingredienserna i en skål. Lägg bakplåtspapper i en rektangulär form (15x20 cm) och lägg i halva kakdegen. Platta ut till ett tunt täcke på botten av formen. Förgrädda i ugnen i ett par minuter. Mixa hallonen med honungen och häll i formen. Kavla eller platta ut resten av kakdegen mellan två plastfolieark. Lägg på hallonsmeten. Blanda till cream cheese-blandningen och häll på. Sprinkla ev. över några pumpafrön för dekoration. Grädda i ca 15 min eller tills den är stabil. Låt svalna något i formen innan du lyfter upp den. Smält chokladen och ringla över. Skär upp i lagom stora rutor och förvara i kyl.

Till detta avnjutes en skön låt:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar