måndag 2 maj 2011

Halloncheesecake med vanilj

Jag firade inte valborg i år, men hemma hos mamma skulle det firas och då krävdes det en tårta. En cheesecake blev det, för vi hade så mycket cream cheese hemma. Det här receptet är verkligen det ultimata receptet för en cheesecake, den blir fluffig, krämig och med mycket bärsmak. Vaniljkesella på toppen är också helt genialiskt tycker jag. Dekoration och foto sköttes av mamma och syster. Fråga inte varför de sprungit ut med tårtan och ställt den i gräset...

 

Till en cheesecake, ca 8-10 bitar

Botten
10 digestivekex
½ dl farinsocker
50 g smält smör

Fyllning
2 äggulor + 2 äggvitor
300 g cream cheese
1 dl socker
1 tsk ekologiskt vaniljpulver, alt. 1½ tsk vaniljsocker
1 msk mjöl
saft av ½ lime
2 dl tinade, mosade hallon (mosa med gaffel så får du lagom stora bitar)

Dekoration
1 burk vaniljkesella
ev. lite hallon

Sätt ugnen på 200 grader. Krossa kexen med mortel och blanda med farinsocker och smöret. Tryck ut i en form med ca 23-24 cm i diameter. Jag använde en tårtring så jag hade bara kex i botten, men man kan klä väggarna i en springform med löstagbar botten också. Grädda i ca 5 min och sänk sedan värmen till 175 grader. 

Vispa äggvitorna till ett fluffigt skum. Blanda äggulorna med resten av ingredienserna och vänd till sist ner äggvitorna försiktigt. OBS! Det finns en anledning till att man vänder ner äggvitorna. Om du rör runt eller vispar slår du hål på luftbubblorna, och då blir cheesecaken en platt och tråkig historia. Häll i smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 40 min. Om den får för mycket färg kan du lägga över lite metallfolie eller ett bakplåtspapper.

Låt svalna och ta ur formen. Bre på kesellan och lägg på hallonen. Förvara i kyl.

Tips! Du kan byta ut hallonen mot blåbär eller några andra goda bär om du inte är ett lika stort hallon-fan som jag.

Min favvo-låt för tillfället:
Love Kills - Robyn 

2 kommentarer:

  1. Love Kills, underbar låt. Jag brukar lyssna på den när jag behöver komma ner på jorden lite :)
    Fin blogg du har! Jag måste testa din cheesecake så fort jag är klar med Fitnessfighten!
    Hoppas allt är bra med dig och att vi ses igen! Kram

    SvaraRadera
  2. Jag älskar Robyn, hon är jättebra! Tack, ja du får göra det, den är supergod :) Absolut, det lär vi nog göra! kram

    SvaraRadera