fredag 6 maj 2011

Espressotryfflar

Idag fyller mina kära föräldrar år, och världens bästa dotter som man är så fick pappa hemgjorda espressotryfflar i födelsedagspresent. Väldigt gott till kaffet kan jag tänka mig!


Jag inspirerades av ett recept på julgodis.se men gjorde en lite egen variant. Det blev ca 10 st skulle jag tro, ganska lagom mängd. 


Till ca 10 st 

1 msk smör
0,75 dl mellangrädde
1 msk nybryggd stark espresso
150 g mörk choklad av hög kvalitet
kakao

Låt smör och grädde precis koka upp i en kastrull. Häll i espresson. Smält chokladen i vattenbad eller mikron (om ni gör i mikron: smält på låg värme och rör om emellanåt). Blanda grädden och chokladen under omrörning tills det är en jämn smet. Ställ i kyl för att stelna. Rulla till små tryfflar och doppa i kakao. 
Förvara i kyl men ta fram en stund innan servering så hinner alla aromer komma fram ordentligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar