onsdag 18 maj 2011

Kardemumma- och vaniljbullar

Igår flydde jag ut till landet för att ha lite qualitytime med mamma. När man är förkyld är det så härligt att bli omhändertagen! Så imorse när jag var ensam hemma och mamma var på jobbet fick jag ett sms och hon behövde bullar till på söndag. Snabbt som attan svängde jag ihop en vetedeg (recept ser ni här).


Istället för traditionella kanel/smör/socker-fyllningen blev det en kanel/kardemumma/vanilj-blandning. När jag smaksätter bullar med vanilj använder jag vanligtvis Marsan vaniljsås som jag gör extra tjock. Då får man saftiga bullar med en god, mild vaniljsmak! 

Just det! Ett tips när ni bakar bullar: Om ni är osäkra på om de är klara eller inte (vissa ugnar gräddar ojämnt och ibland får bullarna färg lite för tidigt, eller för sent) lyft upp en bulle och titta på undersidan. Är färgen på undersidan gyllenbrun vet ni att bullarna är klara, även om de inte har fått jättemycket färg på ovansidan.


  
Som kanelbullar ska avnjutas - med ett stort glas kall mjölk!

3 kommentarer:

  1. Hur får du mjölken att hoppa?

    SvaraRadera
  2. och grymma bullar var ju meningen att jag skulle sagt först

    SvaraRadera
  3. Hoppa? Det är nog bara en effekt av glasets slipning ;)

    SvaraRadera