tisdag 3 maj 2011

Cake pops

Idag har jag inte haft något bättre för mig än att baka, så jag tänkte passa på att testa göra cake pops som är så populära. Om man vill göra cake pops måste man först gå in på bloggen där allt startade, och som gör de absolut snyggaste, galnaste, mest kreativa bakverken. Bloggen heter Bakerella och är helt klart värd att spana in! 


Cake pops är om man ska vara väldigt rakt på sak mixad kaka på pinne med överdrag. Jag använde inget recept, för jag tänkte "hur svårt kan det vara?". Och det var ju inte så svårt egentligen, de blev helt okej för att vara första gången. Nästa gång ska jag smaksätta med lite mer spännande smaker och lägga ner mer tid på dekorationen.

Till ca 36 - 40 st

 Mandelkaka
2 ägg
50 g smör
1½ dl mjölk
3 dl mjöl
1 ½ tsk bakpulver
1 nypa salt

Fyllning med choklad
½ mandelkaka
100 g cream cheese
3-4 msk kakao
2 msk dulce de leche (alt. kolasås) 

Dekoration
150 g vit choklad
150 g mörk choklad 
flagad mandel
grillspett

Mandelkaka
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker fluffigt. Rör ner resten av ingredienserna och häll i en form. Det spelar ju egentligen ingen roll vilken form, eftersom du kommer smula sönder den sen. Grädda i 30 minuter. OBS! Denna kaka är inget jag rekommenderar att göra för att äta som den är. Visserligen var den god, men lite gummiaktig i konsistensen så den passar egentligen bäst till cake pops.

Chokladfyllning
Smula sönder halva kakan och mixa tillsammans med resten av ingredienserna till en deg. Forma till små bollar och ställ i kylen ett tag. 

Jag gjorde två varianter på cake pops; en som var tänkt att bli lila i färgen med mandelsmak, och en med chokladsmak. Men den lila färgen gick åt he****e så de vita cake popsen är gråa på insidan. Inte kul. Vill ni bara göra en sorts fyllning så får ni dubbla de övriga ingredienserna i fyllningen.

 

Smält chokladen och doppa popsen trädda på grillspett. Doppa de mörka i flagad mandel. Har man oasis hemma kan man ställa dem att torka i den, men jag ställde dem i ett glas istället. Man får vara lite försiktig att de inte krockar med varandra bara. Ställ att stelna i kyl.  

En bukett såna här gör nog vem som helst glad!
Till cake pops krävs något poppigt och glatt, typ som fjortislåten jag fick på hjärnan av Sofie: 

Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar