onsdag 22 juni 2011

Kladdkaka

Alla säger ju att de har det bästa receptet på kladdkaka, och jag tror ändå att det ligger något i det. Kladdkaka är en sån där klassiker som olika människor vill ha på olika vis. Jag vill ha den platt, kladdig och med mycket salt kakao i. Som den här. Jag är för övrigt ute på landet igen, och bakar numera med "hemgjorda" ägg från hönorna som springer omkring här. Har ni aldrig provat så rekommenderar jag det starkt! Riktiga ägg från riktiga välmående hönor är tusen miljoner gånger bättre än de äggen man köper, även de ekologiska faktiskt. 

Ett litet vitt, ett grönt och ett brunt.



Till en kladdkaka

2 ägg (jag fick ta 4 st för äggen var så oerhört små den här gången)
1½ - 2 dl strösocker
60 g smält smör (man kan ju ha i mer och få en lite godare kladdkaka, men jag försöker tänka på beach -11 i Spanien)
1½-2 dl mjöl
1 dl kakao
1-2 tsk salt

Blanda ihop allt i en bunke och häll i en form. Grädda i 175 grader i ca 10 minuter, beroende på hur kladdig du vill ha den. 

En afrikansk somrig låt till det: Ngayivuye - Steve Kekana

Ha en trevlig sommar allihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar