lördag 4 juni 2011

Halv ett hos mig...

Jag och två av mina kompisar har ett "halv åtta hos mig"-koncept på gång. Det var min tur att bjuda hem den här helgen, så jag tänkte ha ett amerikanskt tema med cheesecake som efterrätt (såklart). Hittade ett recept på fläder- och passionscheesecake vilket lät perfekt då det är två av mina favoritsmaker. Serverat med jordgubbar kan det inte bli bättre!

Denna middag blev i alla fall en lunch istället, och min sötaste lilla kusin hjälpte mig att baka. I matchande förkläden gjorde vi cheesecake för glatta livet kvällen innan!

Jag bytte ut botten mot en traditionell cheesecakebotten av digestivekex, farinsocker och smör.Jag tycker bara det blir så mycket godare.

 Till ca 10 bitar

Botten
11 digestivekex
50 g smält smör
1 dl farinsocker

Fyllning

5 gelatinblad
2 burkar Kesella 10 %
1 burk Kesella vanilj
1 burk Créme fraiche
1 dl saft från passionsfrukter (ca 6 st)
1½ dl koncentrerad flädersaft, helst hemgjord
saft och rivet skal från 1 citron
1 dl florsocker
1 msk vaniljsocker och lite äkta vaniljpulver

Gelé
3 gelatinblad
½ dl passionsfruktssaft
2 dl koncentrerad flädersaft

Krossa digestivekex och blanda med smör och socker. Tryck ut i en form och grädda i 200 grader i ca 5-10 minuter.
Följ instruktionerna i receptlänken till resten av tårtan och garnera med jordgubbar! Obs! Mamma tyckte att tårtan blev för rinnig och att mer gelatin borde tillsättas. Jag tyckte den blev bra men ni kan ju testa att ta 6 gelatinblad istället för 5 i fyllningen. Gelén blev perfekt dock.

Enjoy.

 Stora farliga rymdprojektet går åt pipan - Slagsmålsklubben

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar